29/12/11

Utopia-William Morris


 


WILLIAM MORRIS, UTOPIA DE LA FEINA BEN FETA


FERRAN AISA




William Morris (1834-1896) va ésser un renaixentista en ple auge del capitalisme industrial, artista total va destacar com historiador, assagista, poeta, artista i filòsof, influït per l’obra de John Ruskin, Les set làmpades de l’arquitectura i Pedres de Venècia, va formar part, amb Dante Gabriel Rosseti de l’escola prerafaelita. Aquest moviment aparegut a Anglaterra el 1848, partia d’una concepció artística anterior al pintor italià Rafael. El prerafaelitisme, marcat pel medievalisme literari cavalleresc, per alguns dels paisatges de la Bíblia i per l’obra de Dant, va influir en molts artistes del segle XIX i de tombant de segle XX. Aquest moviment promovia el detallisme minuciós en les obres d’art i va posar l’estètica decorativa al servei d’un alt grau d’idealisme. Eren artistes sensibles a les preocupacions socials, sobretot, en un moment en que la societat industrial havia desenvolupat una nova classe, la proletària que vivia en arraulida en la pobresa més descarada.
Els prerafaelites es manifestaven contraris a aquesta societat industrial i, en canvi, proposaven el retorn a la natura. També s’hi manifestaven partidaris d’un cert misticisme cultural i s’aplicaven a l’estudi dels primers renaixentistes. Malgrat que el grup prerafaelita anglès va desaparèixer el 1852, la seva irradiació estètica va continuar en el camp artístic amb l’obra de pintors i poetes. William Morris, poeta, canta l’Edat Mitjana en una evasió de gran bellesa plàstica, tot seguint la línia iniciada pel poeta John Keats, expressà la seva repulsió per la societat capitalista de l’època per la qual sentia l’anomena horror vacui.
Morris va crear la cooperativa <<Morris Firm>>, on es feien escultures, ceràmiques, mobles, vidrieres i gravats, objectes que es construïen amb els mètodes de manufactura medieval, com a reacció a la fabricació industrial d’objectes inútils i lletjos. Tant per John Ruskin com per William Morris, la bellesa era més que un ideal estètic, era una necessitat humana. Les tesis de Morris van crear un camí utòpic amb la idea de que >>les creacions d’art havien d’orientar-se en endavant cap a l’edificació d’un món nou on les coses belles i les coses útils anessin de la mà i on tots els éssers humans, fos el que fos el seu estatus social, poguessin tenir accés al plaer estètic...>>
Morris era amant de l’harmonia, de les coses sòlides i ben fetes i partidari de la cooperació intel·ligent entre els productors.  Sentia horror per l’oficialisme, el servilisme i per la incompetència; i es mostrava enemic de la indiferència en el terreny tant de les idees socials com de les personals. Hi va fundar la Red House projecte amb el que van col·laborar diversos artistes, artesans, dissenyadors i poetes.
L’esperit d’aquests utòpics anglesos va ésser recollit a casa nostra per homes com Antoni Gaudí, Alexandre de Riquer, Santiago Rusiñol i altres artistes de caire modernista. El Morris creador de somnis utòpics, amb obres com Notícies d’Enlloc, va ésser traduït al català pel seguidor de la seva obra, el polifacètic Cebrià de Montoliu, promotor de la idea utòpica de la Ciutat Jardí a casa nostra, el 1918, que publicà l’Editorial Minerva.
La publicació d’aquest altre tractat de comportament humà com és aquest recull de textos de William Morris que, amb el títol Cómo vivimos y cómo podríamos vivir. Trabajo útil o esfuerzo inútil. El arte bajo la plutocracia, ha editat molt dignament l’editorial de la Rioja, “pepitas de calabaza” (Logroño, 2004), ens apropa el pensament de Morris i la idea que aquest mantenia al valorar la noblesa del treball humà, amb una lluita contra la desigualtat a través de plantejaments socialistes utòpics. Davant la decadència espiritual de la civilització Morris emprengué la tasca de dignificar el treball lluny de l’explotació capitalista i es mostra partidari de crear un altre món social on l’art, l’artesania, la poesia i la tècnica es posessin al servei de la bellesa i de la dignitat humana. Morris, digué: <<A més del desig de produir coses belles, la passió principal de la meva vida ha estat i segueix essent l’odi vers la civilització moderna...>>.
Morris va ésser un fill rebel de la civilització industrial, tal i com ho manifesta l’assagista i sociòloga argentina Estela Schindel, en la introducció del recull: <<Una impugnació radical va inspirar a William Morris la revolta contra l’època que li va tocar viure: la lletgesa del món que el capitalisme estava  construint al seu entorn. Així, hi va desqualificar el progrés civilitzador en virtut de la bellesa i va proposar mitjans alternatius per a l’organització dels homes i la producció industrial. En l’ideal de Morris, la tècnica seria a més una forma d’ètica i no un altar erigit al progrés on sacrificar la pròpia humanitat>>.

Ferran Aisa

(Avui-Cultura 15 de setembre de 2005)


No hay comentarios:

Publicar un comentario